2010-02-10 сайта на “Дневник”
by Vasil KolevНа принципа “you always hurt the ones you love”, ще изругая кратко “Дневник” за днешния им срив, понеже те и “Капитал” са единствените вестници, които чета.
(другите и да се сриват, най-много да се зарадвам)
Та който чете online версията на “Дневник” знае, че тя имаше сериозно количество проблеми в последните месеци – работеше бавно, от време на време падаше и т.н.. Мисля, че днес се видя една от причините – във временно вдигнатата страница има следното:
“В 01:00 през нощта е изгорял диск на сървъра със съдържанието на сайтовете на “Икономедиа”. От сутринта възстановяваме информацията на нов сървър, операцията отнема време. Очакваме до 15:00 часа сайтовете да бъдат отново онлайн.”
Изводът е следния – тия хора НЯМАТ системен администратор, вероятно машината им е инсталирана от друг човек/фирма (опитвам се да се сетя кои бяха “Еталигент” и какво общо имаха с тях), защото 1) вероятно този диск е давал индикации от доста време, че му се умира, 2) дори и да не е давал, не е оправдание да нямат RAID (нали знаете, има два типа хора – такива, дето им е гърмял диск и такива, на които ще им гръмне) и 3) наистина ми е странно защо им отнема толкова време да го вдигнат, освен ако backup-а им е на дискети.
Нямат оправдание за това, което се случи днес – дори моите лични машини са по-добре осигурени от това (т.е. такива, дето съм си купувал сам от джоба, те би трябвало да имат няколко порядъка по-голям бюджет от мене) и са имали идея, че имат нужда от upgrade поне в последните три месеца.
Ако не смятат, че online изданието им е важно, да си кажат. Аз толкова ги чета, че вероятно и пари бих им давал (даже едно време се бях абонирал за online версията на Капитал и те взеха, че го направиха безплатен и потрошиха online плащането). Да решат дали искат да имат online версия и да отделят малко време да оправят машината отдолу – в сравнение с работата по самия сайт това е почти нищо, а очевидно е бая важно.
Всъщност дори може да се хванем с Пенчев и да идем да помогнем с нещо, но ме съмнява, че има нужда – в крайна сметка това са тривиални неща дето май и повечето ми студенти ги знаеха.
(и нека дам пример всъщност – към края на 2005та с chervarium пуснахме в aiidatapro (на тях и на Дневник локалната им мрежа е направо обща) едни машини да им търкалят основните неща и се сещам за един проблем, който са имали изобщо след това. Преди няколко месеца даже ходих да хвърля един поглед на нещата :) )
February 10th, 2010 at 14:47
Има едно клипче на Kaladan, от някаква презентация, където той обяснява за новата високотехнологична концепция на Економедия и тн и тн, и сайтовете ги поставяше на едно ниво с хартиените издания. Тоест не би трябвало да подценяват сървърите и сайтовете си.
February 10th, 2010 at 15:23
Ама т’ва крокодилите не сте кат’ хората ‘начи! Човек да не ти каже едно “недей бе, не знаеш какво ще си докараш на главата” и за теб това вече значи “айде, давай, ще идвам и аз да си докарвам глупости на главата” :P
February 10th, 2010 at 15:24
май забравиха да сложат кронтаба, който ъпдейтва блогосферата
February 10th, 2010 at 16:13
Според мен човека проектирал Дневник.БГ е за уволнение.
Защото днес има много по-малко публикации от средното за деня. Това означава, че журналистите не са имали достъп до админ частта, за да публикуват и работят на пълен капацитет.
Пък когато тръгне публичната уеб част (демек dnevnik.bg), всички материали написани от журналистите да са налични с датите/часовете, когато са създадени. Сега са правили някакви copy-paste операции от Word сигурно…
Това значи, че всичко им е на една машина – публична част, админ част, база данни… за такъв голям сайт. Безценно…
И да нямат RAID масив, дори най-простия… уволнение.
February 10th, 2010 at 16:29
За мен всичко това се е получило заради чудовищна липса на бюджет. Ако имаше админ, не биха купили техника без RAID и вероятно не биха заложили на един единствен сървър и то евтин. Бавното време за пускане на нещо друго да работи пък въобще ми е необяснима – единственото разумно предположение, което ми хрумна беше, че бекъпа им е на повредената машина (или дори на същия диск).
February 10th, 2010 at 16:32
Да, освен това и съобщението изглеждаше като задушевна кореспонденция между леля Настя някоя от приятелките и (представам си лелята как седи до “изгорелия” телевизор и чака някой да дойде и да го оправи). Доста непрофесионален подход – както технически, така и PR-ски… Лошо, Дневник, лошо!
February 10th, 2010 at 17:01
RAID 1
и двата диска за заминали
машината е на 5-6 години
паре за sysadmin нема
February 10th, 2010 at 17:43
@мека китка, не заминават току-така И ДВАТА диска на един масив. По-скоро единия е бил заминал и никой не е видял индикацията.
February 10th, 2010 at 18:07
Виж ти… Аз не съм от редовните читатели на “Дневник”, даже не и на “Капитал”… но на “Дневник”-овата Блогосфера – ежедневно.
Та ти се зачудих, ей така, веднага след като прочетох постинга ти, и те питам: ти, така, явно си перфектен във всяко едно малко нещо, с което се захванеш, щом като с такава лекота си позволяваш да упрекваш любимите си издания. Българче да се наричаш, първа радост ли е за тебе? :D
Това мое мнение е нищо друго, освен подигравка, че ти се подиграваш някому, на когото си и привърженик. И тъй като един от таговете, които си поставил на творението си, е “простотии”, бих добавила: правилно. :-) Моите съболезнования.
February 10th, 2010 at 18:11
То за да види някой, трябва да е наличен, а както е отбелязал Мека Китка, “паре за sysadmin нема”. Ерго, щом всичко работи, значи не ни трябва админ….
February 10th, 2010 at 18:20
@Biliana, ако това беше моя машина, щях да съм си подал оставката. Не се подигравам – обяснявам колко тъпо е да се прави така. А простотията си е тяхна, това като случка по глупост е малко след “чистачката се спъна в кабела на сървъра и той падна на земята”. Не съм перфектен, но и никога не бих си позволил подобно нещо.
Проблемите са за решаване, и ако те сега не ги решат генерално, това ще се случи пак. Не смятам да кажа “това е OK”, защото просто не е и защото наистина не ми се иска да се случи пак :) Ти може и да намираш цялата работа за нещо нормално, но то всъщност изобщо не е.
February 10th, 2010 at 18:22
Не, Kolev, аз не намирам цялата работа за нормална. Намирам за нормален факта, че за няколко часа неизправност се надава рев като за световно. Простете банализмите. И благодаря за вниманието, но времето ми за въпросния казус изтече. :-)
February 10th, 2010 at 18:22
“В 01:00 през нощта на 10 февруари вторият диск на уебсървъра, на който съхраняваме съдържанието на сайтовете на групата, изгоря, след като същото се беше случило с първия няколко дни по-рано. В резултат се наложи да възстановим информацията от архивните копия. Сайтовете бяха онлайн отново в 15:00.”
БЕЗ КОМЕНТАР!!!
February 10th, 2010 at 18:27
@Biliana, ми спри си интернета за тия няколко часа :) Ще оправдаеш ли доставчика си заради това, че си е вързал кабелите по стълбовете с конец и те са паднали? :)
February 10th, 2010 at 19:04
Хахахаххахаха:) http://blog.thedezine.com/pro/?p=1652 , ама това ти ли си била бе :) Имало тролки в нашия net :)
February 10th, 2010 at 19:23
Това си е класика. Плащаме на някой колкото да пусне нещо, пък после … ще му мислим после. Или пък да се наеме евтин “админ” ама да поддържа и контента, да цъка и на фотошоп, да пише и сайта.
February 10th, 2010 at 19:31
Не се сдържах:
И го гледат как цял ден тропа по клавиатурата (компилира библиотеки в Slackware), поти се, а те цъкат с език: “Ей, това нащо момче гледай колко работи. Не е като ония предния, дето идваше само за по 2-3 часа седмично, не ебаваше да пипне фотошопа а взимаше почти същите пари. Добре, че се отървахме.”
February 10th, 2010 at 19:56
Седим си ние миналата година на изпит по ЛСА, потим се над чудесиите, дето генератора на тестове е сътворил, и по едно време на Мариян му звъни телефона: “Ало,….,а ама вие нямате RAID така ли,….ами дърпай един лайв Cent OS и прехвърляй всичко….” (разговорът приключва) “Хах, data.bg пак е паднала :) Между другото си търсят сисадмин.”
Тъй че не се притеснявай, не са само Дневник, практиката е масова :)
ПС. Но има сериозно количество фирми, които вече са осъзнали нуждата от сисадмин. Спомням си една обява от някаква фирма “Автобусни преводи”, търсеха си сисадмин, който да разбира от PHP, Photoshop, Flash :)
February 10th, 2010 at 20:06
Всичките им сайтове са на 1 IP. ;)
February 10th, 2010 at 20:07
Интересно – http://193.194.140.2/
February 10th, 2010 at 20:40
Извод – не трябва да се пести от заплатата на админа :)
February 10th, 2010 at 21:08
Васко, моля да предоставиш информация относно устройството от предния ти пост, тъй като има доста хора, които се интересуват от къде би могло да бъде закупено. Благодаря.
February 10th, 2010 at 21:13
http://sgsrv.etaligent.net/
(открих го по повод на http://borislavborissov.eu/787/)
February 10th, 2010 at 22:34
Илия, и какво значение има това, че са на едно IP? Или трябва да разхищаваме IP-та за всеки отделен сайт?
February 10th, 2010 at 23:12
За IP-то няма значение, но очаквах сайтовете на Economedia да са на повече от един сървър, или поне да имат огледално копие, което да се активира при срив.
February 11th, 2010 at 03:06
ами може това да им е ip-то на load balancera :-)
гледам, че се бута от nginx, може той да балансира, а да им се е счипил общия storage.. възможности много
February 11th, 2010 at 12:45
Vasil, мноо си зле. :D
February 11th, 2010 at 12:58
Биляна, никога няма да спре да ме радва да чувам това, особено от такъв виден член на читалище “Овча мисъл” като тебе :)
February 11th, 2010 at 12:59
Клоун. :D
February 11th, 2010 at 14:31
@Biliana – винаги ме е учудвало, защо хора, които от никъде не срещат подкрепа и разбиране, не спират да се замислят къде евентуално бъркат, а поддържат циклещото си житие с безпредметен ентусиазъм … Гореупоменатото ти писмо, относно “спам-дилемата”, би озадачило всеки трезвомислещ. Първо – ти не си страна. Второ – за какъв дявол ти ще пишеш официално писмо, че чак адресирано до ЦИСКОта, МИСКОта … забравила си президента! Той и медал ще ти даде – пиринчен! (ама той е щедър, нашичкия, току-виж и “Кирил и Мефодий” за просветителска дейност да получиш) Трето – тия литературни похвати са похвални, но крайно несъдържателни. Последното ги прави абсолютно неуместни в контекста на подобни теми.
Единственото ти оправдание би било, ако чисто и просто си запълваш времето с езикочешене и наинтересноправене. Ама, чини ми се, че прекалено сериозно се приемаш, за да е този случаят.
Във всеки случай – внимавай, съществува сериозна опасност да се превърнеш в един от най-популярните интернет-клоуни. Убеден съм, че тук присъстващите могат да ти изредят няколко имена от ордена, а още по-убеден съм, че “Ония” на драго сърце ще те приемат и в партията си! Да живей!
February 11th, 2010 at 15:52
Pacifier, добре отишъл в клуба. :D
February 11th, 2010 at 15:54
@Pacifier, тя забрави да каже – на вързалите и се. Така и така взе да става скучно, мисля да я филтрирам (стигна до еднодумни писания, почти като бот).
February 11th, 2010 at 16:46
@Biliana о, тия детски похвати не ти отиват :-P Хайде сега, постарай се повече. Свикна ни на дълбокомислени(макар и изпразнени) патетизми, редно е да надскочиш нивото на таз’ махленска реторичност, която ми сервира.
@Vasil Kolev – е, нормално. Видя, че с думи не може да впечатли, щото не и играем по хорото, та почна да се прави на “Аз съм над тия неща!” – Късно! :-D
February 11th, 2010 at 18:38
Явно нищо не знаете за интернет отдела на Економедиа. Аман от злоба.
February 11th, 2010 at 19:11
@smqtaj, ами просвети ни. Те определено не смеят да кажат нещо повече от това и поне според мен има сериозна вероятност да няма нищо хубаво, което да могат да кажат.
February 12th, 2010 at 00:58
аз и тук ще кажа както написах в туитър. уеб бизнес без SAN не се прави, дори да е със AoE, не говорим за iSCSI. Пък да си държиш базата на локална машина с раид 1 е най-голямата малоумица на света. ако наистина не знаеш к’во е т’ва лоад балансинг на app level и не ползваш SAN за базите, app и док сървърите си и си твърдо решил сториджа на базата да е на една машина, купи си един 3ware/LSI направи си райд 10, а ако си по умен на два масива (със сата/сас или пък със ссд дискове) през хардуерния райд и после двете десетки в една 100 на кърнъл ниво (я райдфрейм, я mdadm, я zraid) и си търкаляй прогнилия mysql. Заебаваме BCP (който е работил истински уеб бизнес знае какво е това) и 24/7 availability-то, втори дейта център и т.н. В Економедиа както и на 90% от фирмите в БГ (и едва на 75% от фирмите по света), тая работа не им е ясна.
както и при крокодила и на мене домашните ми машини са по добре осигурени и са с хардуерни контролери и батерии на тях.
и последно, пари за машини нямат, ама имат пари за S класи. Като оная която стои долу на паркинга на “Иван Вазов” с огледалните номера. Т’ва е като в датамакс, сървърното е на 4-ия етаж, пари за читава техника не се дават, ама си купуват 7-ци.
всички са леваци, купувайте си оръжие!
February 12th, 2010 at 02:17
@Няма да кажа, SAN-а е поредното средство, redundancy можем да правим и без него, с походящите средства за подходящия случай. Дали ще е виртуализация, дали ще е някаква репликация, дали някаква друга магия, в крайна сметка няма значение. Аз лично имам един mysql на нормален raid10, дето търкаля до 18k заявки в секунда например (преди да почва да дава данни, че се претоварва), въпрос на планиране.
BCP да не е Best Current Practices, или бъркам термина?
February 12th, 2010 at 04:35
Бъркаш термина, явно не си работил истински web бизнес, за щастие. ;-)
February 12th, 2010 at 13:52
ето го хубавото бсп ;):
http://en.wikipedia.org/wiki/Business_continuity_planning
трябва да включва неща от това спря тока и се наводни сървърното, до падна бомба, събори сградата с дейта центъра, уби администратора и програмисите, остана само чистачката, сега да я инструктираме как да превключи на резервния дейта център в рамките на 2 часа, т’ва ако работиш с пари. не помня за другите колко беше изискването.
February 12th, 2010 at 13:57
Зелен, забравих да кажа, и аз имам един такъв mysql в пръдъкшън среда, пак на уеб сайт, който прави много по-малко уникални на ден от дневник, верно по 2-2.5 милиона импресии генерира, ама си деяни машината като слънце, така и не съм успял да я натоваря все още истински. като му дойде времето, ще я местим на сан-а да пускаме гадния mysql клъстър, освен ако не успеем да мигрираме кривия софтуер на postgre.
February 12th, 2010 at 14:28
@няма да кажа, хм, това BCP изглежда като стандартен админски common sense :)
February 12th, 2010 at 21:31
не е, има такива дивотии вътре наред с умните неща. наистина тоя случай който го дадох за пример с бомбата е абсолютно истински. трябва да може служител на фирмата който не знае какво е компютър да продължи бизнеса в случай на тежка и безвъзвратна смърт на техническия персонал :)